Onze ervaring met iLost via GVB Headlines by Nicky A. - Onze ervaring met iLost Ben jij al bekend met iLostt? iLost is een website dat mensen met hun gevonden voorwerpen herenigt. Op deze website registreren diverse bedrijven hun gevonden voorwerpen. Mensen die bij deelnemende bedrijven iets verloren zijn kunnen dan op de pagina van desbetreffende bedrijf door alle voorwerpen bladeren om te zien of die van hen ertussen staat. Een van de bedrijven die gebruik van iLost maakt is GVB. Op de speciale GVB-pagina registreert GVB alle gevonden voorwerpen. GVB verzamelt aan het einde van de dag alle gevonden voorwerpen in hun voertuigen om ze vervolgens online te zetten. Van alle voorwerpen dat gevonden zijn wordt foto gemaakt en daarna gepubliceerd. Reizigers kunnen vervolgens op iLost hun verloren voorwerp claimen. Dit proces hebben wij afgelopen week doorlopen. Hoe wij dit ervaren hebben lees je hieronder. Het zal je (tenminste dat denk ik) verbazen wat reizigers allemaal in het openbaar vervoer vergeten/verliezen. Ik ben blij dat ik nog nooit iets van waarde in het openbaar vervoer verloren ben. Van dochterlief nummer 2 kan ik dit helaas niet zeggen. Haar nieuwe jaar luidde zij namelijk in met het verliezen van haar iPhone, in de bus. Op 2 januari had dochterlief nr.3 tandartsafspraak en dochterlief nr.2 besloot gezellig met ons mee te gaan. Voor ons alle drieën was dit onze eerste keer buiten in het nieuwe jaar. Dit heeft overigens geen meerwaarde voor mijn verhaal. Vind ik gewoon leuk om erbij te vermelden 🙂 Maar goed… Tandartsafspraak was goed gegaan en na boodschappen gehaald te hebben namen wij de bus terug naar huis. Thuis aangekomen kwam dochterlief nr.2 tot ontdekking dat haar telefoon niet in haar jaszak is, waar zij het bewaard had. Nogal chagrijnig doorzocht zij haar spullen/kamer en alle ruimtes waar zij ondertussen geweest is. Nergens was haar iPhone te vinden. Dochterlief nr.1 belt de telefoonnummer van dochterlief nr.2 in de hoop dat wij het ergens in huis zouden horen overgaan. Helaas! Op mijn advies heeft dochterlief nr.2 de route van huis naar bushalte teruggelopen op zoek naar haar iPhone. Wederom niets gevonden! Terwijl dochterlief nr.2 met een boze gezicht in huis rondliep bleef ik haar nummer bellen in de hoop dat iemand zou opnemen. Wij waren ondertussen vrijwel 100% zeker dat haar telefoon in de bus moet zijn gevallen. In de drukke bus waarin wij zaten moet iemand het toch gevonden hebben. Na flink wat aantal keren gebeld te hebben werd er eindelijk opgenomen. “Your phone is in the bus”, werd mij meegedeeld door een mannenstem. Direct daarna hing hij op. Ik vermoed dat het de buschauffeurs was die nogal gek van mijn constante gebel werd. Een gevoel van opluchting ging door mij heen want het is een goed teken. De IPhone is gevonden, nu nog uitzoeken hoe wij het terug kunnen krijgen. Dat GVB gevonden spullen verzamelt en dat gevonden spullen terug gevraagd kunnen worden wist ik wel maar hoe en waar dit moet gebeuren daar had ik geen idee van. Gelukkig hebben we allesweter Google. Via google ben ik op de iLost pagina van GVB terechtgekomen. Hier heb ik de nodige informatie kunnen vinden over hun werkwijze. Zo kwam ik erachter dat van maandag t/m vrijdag tussen 14:00 – 16:00 uur GVB alle gevonden voorwerpen online zet. Ik hoefde dus enkel de iLost pagina van GVB in de gaten te houden om te zien of ze dochterlief haar iPhone daadwerkelijk gevonden hebben. De volgende dag, zo rond 15:00 uur, ontdekten wij op de iLost pagina van GVB dochterlief haar iPhone. Het was gevonden! Vanzelfsprekend was dochterlief super-blij. Ikzelf natuurlijk ook. En toen moesten wij het beste ding claimen, oftewel bewijzen dat de iPhone van ons is. Dit deden wij echter pas in de avond. Onder iedere foto vind je een knoop met ‘claim voorwerp’. Wanneer je hierop klikt krijg je de mogelijkheid om hen van alle gevraagde informatie te voorzien en verzenden. De iPhone moeten we zo gedetailleerd mogelijk beschrijven, vooral wat niet zichtbaar is. En ook informatie over waar wij de iPhone verloren hebben moet doorgegeven worden. ”Op deze manier kan GVB controleren of je de rechtmatige eigenaar bent van dit voorwerp”, aldus gvb. Zo gezegd, zo gedaan! Nadat ik de claim gedaan had ontving ik vrijwel direct daarna een bevestiging via mijn emailadres. Hierin werd onze reactie bevestigd en ons om geduld gevraagd ‘U begrijpt dat GVB er absoluut zeker van wil zijn dat het ook echt uw eigendom is. Zij gaan de gegevens controleren en sturen u zo snel mogelijk een reactie. Wij vragen nog even om uw geduld’, aldus iLost. De volgende ochtend ontvang ik een mailtje met als onderwerp ‘Goed nieuws! U bent de eigenaar van Iphone’. Hierin wordt aangegeven hoe en waar wij dochterlief haar gevonden IPhone kunnen ophalen. Dezelfde dag nog kon dochterlief met haar IPhone verenigd worden en wat is zij blij! Al met al heeft dochterlief minder als drie dagen zonder telefoon gezeten. Wat mij betreft heeft zij haar IPhone snel weer in haar bezit gekregen. Een prima service van iLost en GVB dus! Liefs, Nicky Volg jij mij al op Instagram? Share on Facebook Share Share on TwitterTweet Share on Pinterest Share Share on LinkedIn Share Share on Digg Share