Je bent hier
Home > Carrière > Dagboek Van Een Ondernemer | Klantvriendelijkheid

Dagboek Van Een Ondernemer | Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid. Hoe ver ga je daarin? Ik vind dat moeilijk. Natuurlijk wil je dat je klanten tevreden zijn, maar je wil zelf ook tevreden zijn en niet het gevoel hebben dat mensen over je heen lopen.

Ik ben naast ondernemer ook werknemer en moeder. Eigenlijk heb ik niet genoeg aan de 24 uren die in één dag zitten, maar het zijn er nu eenmaal niet meer. Ik moet dus plannen. Plannen dat het een lieve lust is. De dagen dat ik voor mijn baas werk, werk ik niet voor mijn eigen bedrijf, althans ik plan dan geen afspraken en mijn telefoon staat uit. De overige dagen probeer ik mijn gezin en huishouden draaiende te houden en plan ik wel afspraken met klanten. En daar gaat ergens iets mis.

Ik spreek dagen en tijdstippen af met klanten waarop ze de themakist komen ophalen en weer terugbrengen. Aangezien ik mijn bedrijf vanuit huis run en geen winkel met openingstijden heb, ben ik dan ook redelijk flexibel. Misschien dat ik dat uitstraal? Misschien dat mensen denken dat ik de hele dag thuis in mijn neus zit te graven? De laatste tijd is het namelijk meer regel dan uitzondering dat mensen afspraken willen verzetten naar een ander tijdstip, vervolgens op een andere dag willen komen, om dan weer vrolijk terug te willen naar de dag die we eigenlijk hadden afgesproken, maar dan wel op een ander tijdstip, het liefst ’s avonds laat als ze gegeten hebben en hun kinderen gewassen in hun bedjes de binnenkant van hun ogen aan het bekijken zijn. Dat ik dan pas om 22.30 uur ongewassen op de bank plof schijnt hun niet te deren. De redenen van afzeggen zijn divers. Van mijn auto moet naar de garage, tot ik moet de zwem-oordopjes voor mijn dochter ophalen.
De zwem-oordopjes van een onbekend meisje zorgen ervoor dat ik allerlei dingen moet regelen zodat mijn zoon op tijd op zijn afspraak kan zijn. Dat is toch raar?

En ik ben dat zat. Ik heb nog een leven naast mijn werk. Een druk, leuk leven met twee kleine kinderen. Dus er moet iets veranderen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet aanpakken. Vriendin A zegt dat de klant koning is, maar dat ik gerust wijzigingen in tijdstippen en/of dagen mag weigeren, want deze staan nou eenmaal in de huurovereenkomst die de klant heeft getekend. Vriendin M denkt dat ik de klanten een keuze moet geven; “U kunt de kist maandag om 10.00 uur of om 17.00 uur ophalen”. Dan geef je de klant het gevoel dat ze iets te kiezen hebben terwijl je nog steeds zelf de touwtjes in handen hebt. Vriendin K vindt dat ik harder en zakelijker moet worden, en doet voor hoe ik heel netjes, doch met duidelijke woorden, de klanten te woord moet staan. En dat klinkt dan zo enorm eenvoudig dat ik meteen besluit om het op die manier te gaan aanpakken. Duidelijke taal spreken. Een uur later klink ik als een viswijf met een communicatiestoornis en weet ik echt niet meer hoe ze dat nou zo duidelijk maar netjes zei.
Het zal waarschijnlijk een combinatie van die drie zijn, en ik hoop dat ik het antwoord snel zal vinden.

 


Mijn naam is Sandy J. Ik ben moeder van 2 jongens, parttime werknemer en sinds 2 jaar ondernemer. Hoe ik dat doe? Als ik heel eerlijk ben weet ik dat zelf nog niet. Ik probeer alle ballen in de lucht te houden maar er valt er uiteraard af en toe eentje op de grond. Ik heb al een aantal jaren columns geschreven voor Mommyonline, wat uiteindelijk resulteerde in een boek. Deze columns gingen vooral over het moederschap. Deze keer ga ik ook schrijven over het moederschap, hoe ik dit probeer te combineren met mijn werk, dingen die mislopen door mijn zwangerschapsdementie (wat na 7 jaar nog steeds aanwezig is), het leren ondernemen en vooral mijn kijk daarop, en mijn twijfel of het misschien niet allemaal te veel is.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top