Je bent hier
Home > Headlines > Foodwatch start campagne tegen Albert Heijn en Jumbo

Foodwatch start campagne tegen Albert Heijn en Jumbo

actie kleurstoffenOmstreden kleurstoffen ‘Southampton Six’ nog steeds in veel producten.

Zes kleurstoffen die mogelijk schadelijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen, worden gewoon gebruikt in snoep, frisdranken en andere (kinder)producten. De felle kleurtjes zijn in verband gebracht met hyperactiviteit en verminderde concentratie bij kinderen. Hoewel al jaren bekend is dat de kleurstoffen omstreden zijn verkopen Albert Heijn en Jumbo nog steeds deze producten. Hoog tijd dus dat beide supermarkten met de verkoop van deze Southampton Six stoppen. Foodwatch komt in actie.

Uit een inventarisatie van foodwatch blijkt dat supermarkten nog altijd tientallen producten verkopen met de omstreden kleurstoffen van de ‘Southampton Six’. Sinds 2010 zijn fabrikanten die deze kleurstoffen gebruiken verplicht de disclaimer kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden” op de verpakking te zetten. De verwachting was dat hierdoor deze omstreden E-nummers massaal zouden worden vervangen door minder omstreden en natuurlijke kleurstoffen. Leden van het Europees Parlement riepen hiertoe op. De voedingsindustrie beloofde hier gehoor aan te geven. Deze belofte is echter maar deels waargemaakt. foodwatch vindt het dan ook 5 jaar later tijd geworden dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en definitief de producten met deze kleurstoffen uit hun winkels weren. Daarom is foodwatch een e-mailactie gestart tegen de marktleiders Albert Heijn en Jumbo die beiden nog tientallen van deze producten verkopen. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico’s willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.

Omstreden kleurstoffen: waarschuwing en disclaimer
Azo-kleurstoffen staan al lange tijd ter discussie. Een doorbraak in de discussie volgde nadat wetenschappers van de Universiteit van Southampton in 2007 op basis van onderzoek concludeerden dat de 5 azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en 1 andere kleurstof E104, hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Sindsdien worden deze kleurstoffen de ‘Southampton Six’ genoemd. De Engelse overheid, opdrachtgever van het onderzoek, adviseerde ouders en fabrikanten vervolgens om de kleurstoffen voortaan te mijden. De EFSA, een deskundigenpanel die de Europese Commissie adviseert, vond een verbod echter nog niet nodig. De Raad van Ministers van Europa besloot vervolgens fabrikanten te verplichten vanaf 2010 op de producten met deze kleurstoffen een disclaimer te plaatsen: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” De verwachting was dat deze disclaimer bij fabrikanten tot gevolg zou hebben dat zij deze kleurstoffen zouden vervangen. Een woordvoerder van de voedingsindustrie verklaarde destijds ook in het tv programma Tros Radar: “Maar wij denken dat consumenten hierdoor verontrust zullen zijn, onterecht overigens. En daarom zullen wij er voor zorgen dat deze kleurstoffen uit de producten zullen verdwijnen.”Een deel van de fabrikanten stapte daadwerkelijk over op natuurlijke kleurstoffen of geen kleurstoffen, maar nog altijd blijft een deel van de fabrikanten deze omstreden kleurstoffen gebruiken. Uit een inventarisatie bij de grote supermarkten blijkt dat Albert Heijn nog zeker 30 en Jumbo minstens 50 producten verkopen met deze kleurstoffen, exclusief de alcoholische dranken. Het betreffen voornamelijk frisdranken en snoep maar ook producten als vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproducten.

E-mailactie
Om de verkoop van de producten met deze kleurstoffen te stoppen, start foodwatch vandaag een e-mailactie richting de marktleiders onder de supermarkten, Albert Heijn en Jumbo, die samen meer dan de helft van alle boodschappen verkopen. Deze supermarkten zouden geen onveilige producten moeten willen verkopen. Het is nu tijd om de resterende producten met de ‘Southampton Six’ kleurstoffen uit het assortiment te nemen. Consumenten kunnen meedoen aan e-mailactie via de website van foodwatch.

Doe jij al mee met deze actie?

Redactie MommyOnline
Mommyonline.nl is een online platform dat in 2009 is opgezet dóór en vóór (aanstaande) mama’s met kinderen van alle leeftijden. Een interactieve, complete en hippe mamablog over echte vrouwen en hun verhalen met betrekking tot het opvoeden van hun kinderen. Anno nu is Mommyonline.nl een mama-lifestyle blog met artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen.
https://www.mommyonline.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top