Je bent hier
Home > Bizz-Mommy > Interview | Tamara kiddiez Kidswear

Interview | Tamara kiddiez Kidswear

In deze tijd is internet haast niet meer weg te denken. Wij maken allemaal weleens gebruik van het internet; is het niet om informatie op te zoeken dan is het wel om het sociale netwerk bij te houden of om lekker vanuit je stoel te winkelen. Het online winkelen is uiteraard prettiger wanneer je weet met wie je te maken hebt. Deze maand leren wij de persoon achter kiddiezkidswear.nl kennen.

Ik wil je dan ook graag voorstellen aan Tamara Kok, een zelfstandig ondernemer, vrouw en moeder van drie prachtige dochters in de leeftijd van zeven, vier en één jaar.
In juli 2009 is Tamara van start gegaan met haar eigen webshop www.kiddiezkidswear.nl
Wij weten dat kiddiezkidswear.nl een webshop is met nieuwe merkkleding voor baby’s en kinderen. En na het lezen van dit interview, met eigenaar Tamara Kok, weet je gegarandeerd ook meer over de persoon achter Kiddiez.

Als de dochter van een eigenaar van een damesmodezaak heeft kleding Tamara altijd enorm aangesproken. Shoppen was een van haar grootste hobby en een eigen winkel met kinderkleding droomde zij van sinds dat zij moeder is geworden. Na de geboorte van haar derde dochter heeft Tamara de stap genomen en heeft zij haar baan als reisadviseuse opgezegd. Maanden aan voorbereidingen gingen vooraf en eind juli 2009 is zij dan eindelijk online gegaan met www.kiddiezkidswear.nl

Een webwinkel starten doe je niet zomaar, met name niet in de kinderkledingbranche want de concurrentie is enorm. Wat heeft Tamara dan doen besluiten om haar contract te stoppen en in de kinderkledingbranche voor haarzelf te beginnen?
‘Ik ben er gedeeltelijk mee opgegroeid. En als je dan eenmaal zelf kinderen krijgt en shoppen is een grote hobby…tja wat is er dan leuker dan mooie kleertjes voor je kinderen te kopen. Een eigen winkel met kinderkleding, daar droomde ik dus al een paar jaar van. Tijdens de zwangerschap van mijn derde kindje werd zware bekkeninstabiliteit vastgesteld. Mijn toenmalige werkgever had hier helaas geen begrip voor, wat zo hoog opliep dat ik na mijn verlof gewoon niet meer terug kon en wilde. Het idee van een eigen webshop kwam weer langzaam omhoog borrelen, maar als je een leuke baan hebt met leuke collegae geef je dit toch niet zo maar 1, 2, 3 op, voor het risico van een eigen bedrijf starten. Die zekerheid en veiligheid zijn toch ook wel heel belangrijk als je kinderen hebt. Na de bevalling van mijn derde kindje heb ik besloten om mijn ontslag in te dienen en de gok te gaan wagen…als ik het nu niet doe zal het nooit gebeuren”.

De knoop doorhakken is inderdaad een grote stap. Iedereen met een eigen onderneming kan erover mee praten. Zodra je dan voor jezelf besloten hebt om ervoor te gaan, begint voor jou het nieuwe hoofdstuk: de voorbereiding. Je moet je goed oriënteren en je goed laten informeren zodat je weet wat je als zelfstandig ondernemer kunt verwachten. De hulp van een ervaren winkeleigenaar is natuurlijk helemaal geweldig.
Tamara heeft het geluk dat zij veel hulp en steun van een ‘oude rot’ in het vak heeft gekregen.
‘Geweldig is het zeker, en daar ben ik haar nog steeds erg dankbaar voor. Zij heeft me heel goed op weg geholpen en van wie kun je het nu beter leren dan van iemand die ruim 10 jaar een eigen kinderkledingwinkel heeft gehad? Nog altijd kan ik bij haar aankloppen voor advies, super leuk! Ook heb ik ervaringen uitgewisseld met een collega webshop. Helemaal super als een bestaande webshop, met in dit geval babykleding, je wilt helpen met de opstart, dat zie je tegenwoordig toch niet zo vaak meer. Verder heb ik natuurlijk diverse vakbeurzen bezocht en heb ik een spoedcursus fotografie gevolgd. Niets is belangrijker dat de kleding zo op je site te hebben zoals ze ook daadwerkelijk zijn, als een shirtje rood is moet het ook echt rood zijn op de site en niet roze bijvoorbeeld. In april 2009 ben ik gestart met de eerste voorbereidingen waaronder het inkopen van de kleding, het bouwen van de website, het ontwerpen van briefpapier, visite kaartjes en flyers. Bijna vier maanden later kon ik dan eindelijk online met de nieuwste winter collectie 2009/2010’.

Voor een webshop is de website en de naam de herkenning. Een overzichtelijke site maar zeker ook een pakkende naam is voor je bedrijf erg belangrijk. Ook voor Tamara was het puzzelen om een geschikte naam te bedenken.
‘Ik wilde graag een naam waarbij iedereen gelijk denkt: dat is een webshop met kinderkleding. Natuurlijk was het wel even puzzelen en zoeken want je mag natuurlijk geen bestaande naam gebruiken. Mijn oudste dochter heeft me geholpen bij de uiteindelijke keuze en het is KiddiezKidsWear geworden?’

De collectie van Kiddiez bestaat uit stoere, eigentijdse en hippe bekende en minder bekende merkkleding zoals Salty Dog, The Dutch Design Bakery en Bampidano. 2009 was een kredietcrisis jaar, veel gezinnen hadden minder te besteden aan kleding. Waarom dan toch de keuze om enkel merkkleding te verkopen?
‘Kwaliteit vind ik erg belangrijk en ik wil voor de volle 100% achter mijn product staan. Met ‘merkloze’ kleding kan ik dat naar mijn idee niet. Goedkoop is vaak duurkoop’.

Er zijn natuurlijk best veel webshops met kinderkleding dus de concurrentie is groot. Tamara werkt er daarom hard aan om Kiddiez van alle andere bestaande webshops te onderscheiden. Uitstraling, goede foto’s, kwaliteit en service staan bij Tamara dan ook voorop. Persoonlijk contact met haar klanten zit haar in het bloed want naast de webshop geeft zij ook kledingparty’s/demoavond aan huis. Klanten die in de buurt wonen, of de afstand willen afleggen, en de collectie van Kiddiez live willen bekijken en voelen, mogen, na het maken van een afspraak, altijd langs komen.
‘Tevreden klanten vind ik erg belangrijk. Daarom mogen klanten bij Kiddiez de bestelde kleding ruilen/retourneren wanneer deze niet naar de zin is. Een klant binnen halen is natuurlijk al moeilijk maar je klant behouden is nog moeilijker en zeker nog belangrijker. Ik doe daarom graag iets extra’s voor mijn klanten en voor de kinderen zit er vaak een leuke attentie bij de bestelling. Ik merk dat mijn klanten de persoonlijke benadering erg plezierig vinden en zich daardoor ook niet bezwaard voelen om mij te mailen of bellen als er vragen of onduidelijkheden zijn. Dit zie ik graag!’

Wanneer je webshop eindelijk online is begint het echte werk; het werven van potiëntele klanten. Het winkelende publiek moet weten wie je bent en waar zij jou kunnen vinden. Het is daarom erg belangrijk dat je werkt aan het verkrijgen van naamsbekendheid. Tamara vertelt ons wat zij zoal gedaan heeft om zover te komen.
‘Ik heb dubbelzijdige flyers laten drukken en ben deze huis aan huis gaan verspreiden hier in de omgeving. Ook had ik een aantal vriendinnen die dit voor me deden in hun woonplaats. Ik heb mijn flyers op zo veel mogelijk plekken neergelegd zoals bijvoorbeeld bij verloskundige, peuterspeelzaal, bibliotheek, kraambureau, zwembad en noem maar op. Verder adverteer ik via google en heb een eigen Kiddiez KidsWear hyve: www.kiddiezki.hyves.nl
Regelmatig ben ik te vinden op braderieën en markten, vind dit overigens heerlijk om erbij te doen. Men heeft dan ook de kans om de collectie live te zien en te voelen. Hoe mooi de foto van het kledingstuk ook is, op de site in het echt is het altijd anders. Ook geef ik kledingparty’s bij mensen thuis. Ik ben natuurlijk nog niet zo heel lang bezig dus ben op dit moment nog steeds druk bezig met naamsbekendheid op te bouwen. Wat ik zelf ook heel belangrijk vind is de aftersale. Na ontvangst van de bestelling neem ik altijd nog een keer contact op om te vragen of alles naar wens is en vraag of ze een leuk berichtje willen achterlaten in mijn gastenboek. Goede referenties in je gastenboek zijn ook erg belangrijk, hier wordt veel naar gekeken weet ik nu uit ervaring’.

Online kinderkleding kopen heeft zo zijn voordelen. Je kunt bijvoorbeeld wanneer de kinderen in bed liggen heerlijk met een kop koffie of thee achter de pc kinderkleding uitzoeken. Geen onrustige kinderen die het leuker vinden om door de, meestal drukke, winkel te rennen dan kleding te passen. Je ontloopt de drukte van een ‘echte’ winkel en je hoeft niet in de rij te staan om af te rekenen. Gewoon lekker in eigen tempo en in alle rust shoppen. Hoe lekker en ontspannen het ook mag zijn dat online winkelen, het heeft ook zijn nadelen. Het belangrijkste is dan toch dat de kleding niet gepast kan worden. Je weet voor de aanschaaf vaak niet hoe de kleding bij jouw kind staat.
Voordat Tamara haar eigen webshop startte kocht zij ook veel kleding voor haar dochters online. Ook zij vond het altijd erg moeilijk om de juiste maat te bepalen. Passen lukte destijds met online shoppen niet en dat lukt nu nog steeds niet. Het ene merk valt gewoon anders als het andere merk. Tamara is daar dus erg van bewust en speelt erop in door haar klanten extra service aan te bieden.
‘In mijn webshop probeer ik zo veel mogelijk aan te geven hoe een bepaald kledingstuk valt, valt het groot of juist klein? Het is zowel voor de klant als mijzelf fijn als de kleding perfect past, daarom biedt Kiddiez KidsWear de service om het gewenste artikel geheel vrijblijvend op te meten. De nieuwe collecties worden bijna in zijn geheel doorgepast door onder ander mijn eigen kinderen, mede hierdoor kan ik mijn klanten goed informeren over de pasvorm en de maatvoering.’

Kiddiez bestaat ruim één jaar en de meiden van Tamara zijn ‘vaste klantjes’. Zij hebben dan ook heel veel kleding van Kiddiez en ze staan ook vooraan als er weer een levering binnen is gekomen. ‘Mama, dit vind ik leuk, deze wil ik even passen’, krijgt Tamara dan te horen. En dan ook gelijk inpikken natuurlijk! Naast dat haar meiden veel kleding uit de collectie van Kiddiez hebben koopt Tamara elders ook nog wel eens wat voor haar meiden, met name in de uitverkoop.
‘Tja, ondanks dat je een eigen webshop hebt met kinderkleding blijft het leuk om ‘echt’ te shoppen zeg maar…ik houd er van!’

Ondanks dat elke moeder warm wordt van leuke kinderkleding moet het verkopen ervan iets zijn wat je echt leuk vindt. En dat is wat Tamara betreft zeker het geval. Zij houdt van haar werk en kijkt er elke keer weer naar uit om op bezoek te gaan bij haar merken voor het inkopen van de nieuwe collecties.
‘In de kinderkledingbranche loop je één jaar voor, op dit moment is de winter collectie 2010/2011 al volledige ingekocht en begint ook al vanaf medio juli weer binnen te komen. In juli/augustus ga ik weer op pad voor de zomer collectie 2011, ik kijk er alweer naar uit. Ook het bezoek aan de half jaarlijkse beurzen doen mijn hart alweer sneller kloppen. En natuurlijk is het altijd feest als de nieuwe collecties hier binnen komen, zelfs mijn twee oudste dochters staan met een grote glimlach op hun gezicht als mama weer een grote doos heeft binnen gekregen. Via het internet heb je natuurlijk nauwelijks persoonlijk contact met je klant, dit vind ik persoonlijk erg jammer. Daarom doe ik de kledingparty’s en braderieën er met heel veel plezier naast. En niet te vergeten de positieve reacties van mijn klanten, dat doet me goed. Dan straal ik van oor tot oor en ben stiekem dan toch wel heel erg trots op mezelf wat ik binnen één jaar al heb bereikt met Kiddiez.’

Zoals vele moeders onder ons met een eigen bedrijf vindt ook Tamara de boekhouding, belasting aangifte en dergelijke helemaal niets. Gelukkig voor haar heeft haar man daar minder moeite mee en doet hij dat dan ook met liefde voor zijn vrouw.
Dat brengt ons gelijk op het volgende punt: hoe combineert Tamara een huishouden met drie kleine kinderen met haar bedrijf? Uit ervaring weet ik namelijk dat een huishouden met kleine kinderen combineren met een eigen bedrijf het nodige ’time management’ vergt.
Want wanneer vind je de tijd om even ongestoord aan je bedrijf te werken? Tamara heeft zo een eigen indeling. Haar twee oudste dochters zitten op school en wanneer haar jongste dochter slaapt kan zij zich rustig op haar webshop storten. Ook doet zij veel ’s avonds wanneer haar kinderen slapen. Maar haar computer staat wel bijna dag en nacht aan.
‘Elke keer als ik een mailbericht hoor binnen komen MOET ik kijken. Ik wil de vraag of bestelling dan ook vaak gelijk afhandelen, dat zit in me/zo ben ik. Soms zou ik willen dat ik dingen makkelijker kan laten liggen tot ’s avonds of tot een ander ‘rustig’ moment, maar ik merk dat mijn klanten het erg waarderen dat ik zo snel reageer en bestellingen afrond. Dit is natuurlijk altijd erg leuk om te horen. Ik zou heel graag een eigen kantoortje willen hebben, nu is mijn halve eettafel het bureau van Kiddiez.’

Een eigen ondermening starten vergt veel energie van je maar zeker ook veel investering. Met name de eerste paar maanden moet je soms overuren draaien om zo alles op gang te krijgen. Maar ook kan het soms tegenvallen en zie je het in bepaalde momenten niet meer zitten.
‘Vooral de eerste maanden brak het zweet me wel eens uit kan ik je melden. Het is toch een hele investering die je moet doen maar tot nu toe is dat het dubbel en dwars waard en als ik opnieuw voor de keuze zou komen te staan om een webshop te starten zou ik het weer met beide handen aangrijpen. Verder doe ik alles met heel veel plezier en volg mijn hart en gevoel. Ik vind het een genot om op deze manier ook fulltime bij mijn kinderen te kunnen zijn, dan neem ik de inmiddels sporadische ouderwetse bankhang-avondjes voor lief.’

Tamara heeft in dit jaar als zelfstandig ondernemer veel geleerd en ook dat wil zij met ons delen. Voor moeders die overwegen om voor zichzelf te beginnen heeft Tamara het volgende tip:
‘Zorg dat je een goede tijdsindeling maakt. Plan bepaalde dagdelen in waarin je je volledig kan storten op je bedrijf want met rennende kinderen om je heen is het niet altijd even makkelijk om je te concentreren op je werk. Ik merk dat ik toch te vaak dingen tussendoor wil doen terwijl de meiden gewoon om me heen zijn. Realiseer je goed dat het veel op de avonduren aankomt. Verder is het natuurlijk ook heel belangrijk dat je man/vriend achter je staat en je steunt in je werkzaamheden.’

Tamara, fijn dat je dit alles met ons heb willen delen. Wij wensen jou veel succes in je verdere carrière en dat je werk plezierig blijft. Je bent zeker goed bezig!

Ben jij ook dol op de kleding van Kiddiez? Mommyonline mag namens Kiddiezkidswear een lezer blij maken met een waardebon ter waarde van €25,- vrij te besteden op www.kiddiezkidswear.nl. Wil je kans maken op deze waardebon? Beantwoord dan via dit formulier het volgende vraag; wat is je lievelingsmerk uit het assortiment van kiddiez en waarom? Deze actie loop van 5 juli tot en met 19 juli 2010

Nicky A.
Nicky, trotse moeder van zes kinderen en hoofdredacteur en blogger bij Mommyonline.nl en Beautytopia.nl. Een thirty-something watervrouw (lees: waterman), een ware nail-addict en kan van lekker vrouwelijke geuren maar niet genoeg krijgen.
https://www.mommyonline.nl

4 thoughts on “Interview | Tamara kiddiez Kidswear

  1. Ik ben al ruim een jaar een klant van Kiddiez, de service is echt zo snel als dat er gezegd wordt. Het advies is zo kundig, Tamara heeft echt verstand van de merken die ze verkoopt en geeft ook eerlijk advies. Ik vertrouw daarom blindelings op haar know how. De bestellingen zijn altijd een dag later in huis. Het is echt een servicegerichte omdernemer!!!

  2. Wat een leuk interview, leuk om het gezicht achter Kiddiezkidswear te zien. Ik heb al een aantal keer bij Kiddiezkidswear besteld en helemaal naar tevredenheid. De merken is het assortiment zijn mooi, origineel en prachtig van kwaliteit. Daarnaast biedt Kiddiezkidswear een snelle verzending en persoonlijke service. Ga zo door Kiddiezkidswear!

  3. Ik ben vanaf de start van Kiddiezkidswear al klant en vanaf die dag ook alleen maar vol lof en super tevreden! Tamara is vanaf de eerste dag serieus van start gegaan en dat merk je aan alles. Een topper!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top